ŽIVOT SMRTÍ NEKONČÍ...

ŠKOLIČKA BRIDŽE - 3.část

1. května 2010 v 17:05 | Pavel |  KARTY HRACÍ I VYKLÁDACÍ
V našem minikurzu bridžové hry postoupíme k náročnější variantě licitace, ke které se často neodhodlají ani středně zkušení hráči, protože se bojí, že ji nezvládnou. Je tokarty

Otevření licitace hláškou 1 bez trumfů.

Sever otevřel hláškou 1 bez trumfů ( BT), to znamená, že má pravidelné rozložení barev v listu tj.: ( 4 - 3 - 3 - 3 , nebo 4 - 4 - 3 - 2) a má 15 - 17 figurových bodů v listu. Znamená to také, že určitě nemá v listu drahou pětibarvu a že nemá v listu v některé barvě jen jedinou kartu - singl.
Singl v listu znamená, že  ostatní tři hráči mají celkem 12 karet této barvy, přičmž je méně pravděpodobné, že každý z nich má 4 karty této barvy, spíše bude rozdělení 5, - 4, - 3. Velmi pravděpodobně budou mít soupeři v této barvě převahu a budou tuto barvu vynášet, jakmile jen se najde možnost vynést a vy budete pak jen bezmocně přihlížet jak získávají zdvihy.
Vaše odpověď na otevření hláškou 1 BT bude:
  • Pokud máte pravidelné rozložení barev ve svém listu, pak s
    8 figurovými body ohlásíte 2 BT, s 10 figurovými body 3 BT
  • S nepravidelným rozložením barev v listu a 6 - 9 figurovými body ohlásíte svou nejlepší barvu. Samozřejmě na druhém stupni.
  • Nemáte-li ani 6 figurových bodů, ohlásíte PAS - partner pravděpodobně závazek splní.
  • Pokud máte singl v listu, ohlásíte 2 ♣  To není silné otevření, ani úmysl vyhlásit ♣ za trumfovou barvu. To je umělá hláška, která udrží pro partnera licitaci otevřenou a sděluje mu, že má ohlásit svou drahou čtyřbarvu.
  • Pokud soupeř vstoupil do licitace, můžete ohlásit i PAS.
Pamatujte:
Otevření licitace 1 BT je silná hláška, kdežto odpověď 1 BT na otevření 1 ♥ nebo 1 ♠ je hláška oznamující 5 - 7 bodů, tedy slabá hláška - nikoliv hláška, že chcete hrát hru bez trumfů.
♥♥♥♥♥

Kolik bodů na lince je potřeba pro závazek?
V zásadě platí pro barevný závazek při 8 trumfech tato tabulka.

Závazek
Potřebný počet jen figurových bodů na lince podle Standard American
Potřebný součet figurových a rozlohových bodů
6+1
19
20
6+2
21
22
6+3
23
24
6+ 4 v barvě
25
26
6+ 5
27
29
6+6
31
33
7+ 7
35
37

Pro beztrumfový závazek je potřeba asi o 2 body více.
Pro 3 BT je to 26 figurových bodů.
Z toho plyne, že pokud víte, že partner má pětibarvu, pak musí mít také alespoň 1 rozlohový bod v listu, má tedy minimálně 13 bodů a vy máte 10 figurových bodů a alespoň 1 rozlohový, máte dohromady 24 bodů.
Máte-li pro partnera 10 figurových bodů , máte ve společných listech vysoce pravděpodobně sílu splnit závazek 3 v barvě
♥♥♥♥♥
b

Užitečná vodítka pro hru v barvě, jste-li obránci:

Máte vynést první kartu do hry:
  • Vyneste nejvyšší kartu v barvě, kterou licitoval váš partner.
  • Pokud nelicitoval, pak vyneste tu vyšší z vaší dvoj-barvy.
    Např.
    :
  • Máte-li Q, 5, vyneste Q. Říkáte tím partnerovi, aby vynesl tuto barvu, až bude moci. Pokud musíte vynést z bezcenné trojbarvy, vyneste tu nejmenší. Partner bude vědět, že tuto barvu nemá vynášet.
  • Vyneste svou singl kartu (ale nevynášejte svůj singl, je-li to K nebo váš jediný trumf, ty totiž mají šanci získat zdvih).
  • Nevynášejte z barvy, ve které máte " vidličku" (Typická vidlička je A, Q, x, x - ta "vidlička" je v tom, že vám chybí K).
  • Nevynášejte barvu, kterou vylicitovali soupeři.
  • Šetřete svoje figury, ty mají šanci získat zdvih.
V další hře je velice užitečné rovněž okřídlené doporučení:
Třetí na řadě dává do zdvihu tak vysokou kartu, jak jen může.

Získali jste zdvih, při tom musíte vynést kartu a bráníte se soupeřům, v takovém případě tu je výborné doporučení.: Vpravo do slaboty!
Jsou-li karty "stolu" po vaší pravé ruce, neste takovou barvu a kartu, v které je " stůl" slabý. Proč? Poslední kartu do toho zdvihu bude muset dát " stůl", proto váš partner bude mít nejlepší šanci získat zdvih.
Naopak, je-li stůl po vaší levé ruce, neste kartu, v které je stůl silný. (Silný stůl především tam, kde má v té které barvě jednu figuru.) Zde platí okřídlené rčení Vlevo do síly!

♥♥♥♥♥

Užitečná vodítka pro hru v barvě:
Jste-li hlavní hráč, tehdy vy sami budete určovat, kterou kartu dá do zdvihu stůl:
  • Každý jen trošku zkušenější hráč pěknou chvíli rozvažuje a plánuje svou hru a nepřihazuje kartu ze Stolu hned, bez úvahy, na první vynesenou kartu. Rozplánuje si svou hru.
  • Zdvihy, které určitě nemůže získat, přenechá soupeřům na začátku sehrávky.
  • Hrajte tak, abyste pokud to jen lze mohli získávat zdvihy jak ze "Stolu", tak i z listu, který máte v ruce.
Hrajte ze slabého stolu k silné ruce a naopak ze slabé ruky k silnému stolu!
  • Především si spočítejte kolik trumfů mají soupeři.
  • Využijte svých trumfů především k přebíjení, a když to nejde, tak rychle zbavte soupeře všech jejich trumfů. VYTRUMFUJTE!
  • Využijte svých trumfů k přebíjení. Přebíjejte především z listu, v němž jsou trumfy kratší, nepřebíjejte z listu, v kterém máte dlouhé trumfy. Oslabovali byste tím svoji sílu.
  • Pokud máte možnost získat zdvih ze "stolu" nebo také z " ruky", získejte ho z toho listu, v němž máte tu barvu kratší ! Jinak si snadno zablokujete Stůl.
  • Pamatujte, že když se v barvě uskutečnily dva zdvihy, je vysoké risiko, že PO TŘETÍ UŽ BARVA NEPROJDE a soupeři získají zdvih trumfem. Proto je potřeba zbavit je včas trumfů " vytrumfováním", a to pochopitelně i za cenu, že některé " trumfové zdvihy" ztratíte, protože některé vysoké trumfové figury mají soupeři.
  • Chyťte soupeřova krále do pasti - hrajte impas. Tj. máte-li na stole A a Q (čili " vidličku"), neste malou kartu z ruky a vezměte zdvih ze Stolu dámou. Máte 50 % naději, že vám "impas sedne" - získáte zdvih a později přebijete krále esem. Nebudete-li používat metodu impasu, ztratíte snadno zbytečně 2 - 3 zdvihy, a ty mohou pak chybět.
Vynášejte tak vysokou kartu, abyste soupeře nutil dát tu kartu, která ve vašich listech chybí. Nebojte se přenechat zprvu soupeřům zdvihy, které určitě nemůžete získat.

♥♥♥♥♥

Vodítka pro hru bez trumfů:
Obránce vynáší první kartu do hry. Jakou?
  • Obvykle nejde porazit hlavního hráče vlastními figurami, šance je jen ve vypracování dlouhé barvy, a to dříve, než se to podaří hlavnímu hráči. Proto záleží na výnosu první karty do hry. Nejlépe se vypracovává barva, ve které máte několik karet a krále.
  • Proto, když bráníte v bez trumfové hře, neváhejte obětovat figuru, abyste donutili hlavního hráče vzít zdvih kartou vyšší.
  • Máte- li čtyřbarvu nebo pětibarvu a v ní vysokou figuru, vyneste tu čtvrtou kartu od shora. Partner použije "Pravidlo jedenácti (čísla 11)".
Příklad:
Máte-li v listu K,10,9,7,3, vynesete 7.
Váš partner ví, že se hraje beztrumfová hra a že karty středních hodnot 8,7,6 ukazují, že jsou tou "čtvrtou od shora". Ví tedy, že máte ještě tři karty vyšší, než je ta vynesená 7. Odečte tedy hodnotu této karty od čísla 11 (11 - 7 = 4) a bude mu jasné, že Stůl, on sám a hlavní hráč mají celkem 4 karty, které jsou vyšší než č. 7. Má-li jednu takovou kartu (vyšší než 7) stůl a on sám má 2 karty (vyšší než 7), pak tu čtvrtou (vyšší než 7) má hlavní hráč. Ať získá ten zdvih Stůl nebo hlavní hráč, obránci budou vynášet tuto barvu, jakmile budou mít možnost ji vynést a budou na ni získávat zdvihy.
Zkuste si to sami s kartami, tak se tomu snáze porozumí.
Častý je dotaz, proč právě číslo 11? To je proto, že když začnete počítat všechny karty jedné barvy, počínaje dvojkou, tak ta jedenáctá je J.
  • Od sekvence (sledu) neste tu nejvyšší: K,Q,J, …Q, J, 10  (Když vynesete K a hlavní hráč získá zdvih esem, bude vaše Q získávat zdvih, jakmile budete moci vynést kartu.)
  • Jsou-li dvě figury vedle sebe a pak mezera, vyneste tu nejvyšší - K, Q, 10
  • Jde li o dvojičku Q, x, (figura a malá) nebo 10, x, vyneste vždy tu vyšší.
  • Máte-li trojbarvu s jednou figurou, pak vynášejte tu nejmenší kartu.
  • Od vidličky A, Q, x, x nevynášejte !!! ( Počkejte, možná budete moci později chytit krále esem, až někdo jiný podnese tuto barvu)
  • Když nemáte v ruce nic, pak vyneste malou kartu z krátké barvy, kterou soupeři nelicitovali (snad v ní má něco partner).
  • Když partner licitoval, vyneste jeho barvu, a to kartu nejvyšší, ale je-li to jediná figura v trojlistu, vyneste tu nejmenší. Jinak o ni můžete snadno přijít. Tuto svou figuru uplatníte, jakmile bude mít výnos váš partner.
  • Vzácně máte tak dobrou barvu, že s ní uděláte hned 3 zdvihy. Takovému vynesení byste dali přednost.
Hlavní hráč při hře bez trumfů.
  • Hlavní hráč musí často přepustit první zdvihy soupeřům, teprve potom získat svou figurou zdvih a ujmout se iniciativy v sehrávce.
  • Hlavní hráč usiluje vždy o vypracování barvy, stejně jako obránci
♥♥♥♥♥
(Pokračování - vypracování barvy,...závěr)
 

3 lidé ohodnotili tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama