ŽIVOT SMRTÍ NEKONČÍ...

KOMENSKÝ A REKLAMA

15. července 2010 v 18:18 | Klevka |  ÚVAHY O DNEŠKU
"MRAVOUČNÉ DESATERO" V SHOPPING PARKU

Máme po volbách a každého asi zajímá,
co nás čeká a co nám přichystá nová vláda, jak přežijeme krizi (tu finanční), zda se konečně změní morálka (nejen) politiků...a zda se naplní příslovečné rčení o tom, že "každý národ má takovou vládu, jakou si zaslouží" opět v tom negativním smyslu...
Kdysi, na začátku své profesní praxe, jsem si jako mnoho jiných zanícených idealistů myslela, že Komenského ideje jsou v naší společnosti tak vžité, že s nimi asi není třeba mnoho lidí obzvláště seznamovat, zejména těch vzdělaných a pedagogů. A byla jsem přesvědčená, že rodina i škola jsou zde na to, aby tyto ideje vštěpovaly dětem už od nejútlejšího věku...
Ty naivko! - řekla mi tehdy jedna starší a moudrá kamarádka.
Měla pravdu. Po letitých zkušenostech s přístupem rodičů k výchově svých dětí a mladých lidí k povinnostem, s jejich chováním k starším lidem a zejména po mých nedávných (poněkud šokujících) zážitcích s neetickým chováním obecně, které jsem popsala v této rubrice pod názvem "Rozežraní senioři" ("zkušená" učitelka kolem padesátky) nebo "Průkazka" (dorostenec v tramvaji), už o tom  přesvědčena nejsem, ba je mi ze všeho dost smutno. Že by se "dobré mravy" vytratily z našeho života jako se ze škol vytratily rákosky nebo jak z jazyka mizí slovní archaismy?
Ale, naděje umírá poslední...
Když jsem nedávno v kozlovickém skazenu "Obecná škola" mezi didaktickými obrazy na zdi objevila Komenského "Mravoučné desatero", první, co mne zcela mimoděk napadlo, bylo REKLAMA.
???
Ano, to je ono! Reklama, ta reklama, která dnes tak neodbytně, ba vtíravě a neúnavně všude přesvědčuje lidi, kam mají cestovat, kam mají ukládat své peníze či dokonce kde si je mají "výhodně" půjčovat (což samo o sobě počítá s lehkomyslným či nezodpovědným hospodařením), co mají kupovat, a čím víc toho bude, tím líp, jaká láce to všechno je, nebo dokonce že všechno je téměř zadarmo, a - obchodníkům se daří…
Na mysle lidí působí neodbytně i masivní reklama ve sdělovacích prostředcích, na billboardech podél našich dálnic nebo v městských ulicích či dokonce na autech poslanců... Když se na ostravských ulicích objevil automobil pana Zaorálka s blahosklonným a nepřehlédnutelným předvolebním sloganem o obyčejných lidech, určitě neunikl pozornosti žádného potenciálního voliče.  A nejen voliče, prostě obyčejného Ostraváka...
Nebo se o víkendech podívejte do přeplněných hypermarketů a "šopingparků", které hýří reklamami - někdejší nedělní dopolední návštěvy kostelů a odpolední návštěvy lunaparků nebo rodinné procházky nahradily návštěvy hypermarketů i s jejich fastfoody a přepáleným olejem jako neopomenutelný cíl společně stráveného svátku i svátečního jídla pro celou rodinu…
A tak dál... a podobně...
Taková reklama může přeci propagovat i myšlenky Komenského a vštěpovat je do myslí (nejen dospívajících) lidí stejně úspěšně, jak se obchodníkům daří prodávat reklamou nabízené produkty...
Proč by to tedy nešlo s Komenského "Desaterem"?!
Na wikipedii jsem našla tuto definici reklamy, dokonce schválenou naším zákonodárným orgánem,  parlamentem, v roce 1995: "...reklamou se rozumí přesvědčovací proces, kterým jsou hledáni uživatelé zboží, služeb nebo myšlenek prostřednictvím komunikačních médií..."
Perfektní! Jestliže parlament schvaluje prostřednictvím reklamy propagovat nejen zboží a služby, ale i myšlenky, pak by k nim měly bezesporu patřit i ty humánní a výchovné myšlenky Komenského…
No, tak v čem je problém?! Vždyť vše bude jako dosud.
Na všech televizních kanálech a všech rozhlasových stanicích budeme každých 15 minut, i během koncertu nebo napínavého filmu či sportovní soutěže, vysílat spoty s těmito myšlenkami... Billboardy na silnicích, dálnicích nebo v každém hypermarketu budou hlásat toto Desatero... Mravoučným desaterem zaplníme polovinu stránek každého vydání všech deníků, celostátních i těch regionálních, do časopisů budou vkládány celostránkové reklamy s textem Desatera... A naši fotbalisté, hokejisté, tenisté a vůbec reprezentanti ve všech sportech budou nosit jméno Komenského na všech částech své výstroje nebo svého dresu ... I každý poslanec si  vybere jedno z ponaučení a umístí je na své služební auto, na dveře nebo okno své kanceláře... Rovněž další formy propagace jsou možné a vítané!
Myslím, že po takové popularizaci se tyto výchovné a humánní myšlenky určitě ujmou - přinejmenším tak, jak se to povedlo obchodním reklamám...
Prosím? ...  Že to nepůjde? ... Proč?! ... Že se do toho nikomu nechce? ... Peníze???
???????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????kdes


 

3 lidé ohodnotili tento článek.

Komentáře

1 Hanka-Bonaccia Hanka-Bonaccia | Web | 30. srpna 2010 v 23:28 | Reagovat

Díky Evi. A k tomu něco dodám, to (možná) nejhlavnější, co se v životě J.A.K. stalo:
http://www.spisyksebepoznani.wz.cz/info_knihy/BuhaJAK.html Krásný den!

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama