ŽIVOT SMRTÍ NEKONČÍ...

CO JE NIC?

24. dubna 2011 v 17:17 | KLEVKA |  TÉMA TÝDNE
Rozhodnutí administrace blogu vyhlásit NIC tématem týdne bylo poněkud odvážné.
Totiž odvážné by bylo pouštět se do filozofických nebo logických úvah o takovém abstraktním pojmu, jako je NIC, právě na tomto blogu ....
A tak první, co mne v této souvislosti napadlo, byly zcela bezmyšlenkovité odpovědi mého syna nebo manžela, když jsem se zeptala například:
- Na co myslíš?
- Na nic.
- Co děláš?
- Nic.
- Co to tam máš?
- Nic.
NIC…
Jak se dělá NIC? Dá se myslet na NIC? Dá se NIC uchopit? Dá se NIC namalovat? K čemu nám je NIC ???
Jestliže NIC je NIC, ale přitom má vlastní slovní ekvivalent, musí tudíž existovat.
Bůh také stvořil svět z Ničeho (tedy správněji "Na počátku bylo Slovo…"). Kde byl ale On sám, když předtím nebylo NIC…?
Selským rozumem dokážu pochopit, že když vyprázdním kabelu s nákupem, nebude v ní NIC. Když odejdu z mého bytu, nebude v něm NIKDO … a podobně.
Jak ale lze nemyslet na NIC…? Jak lze nedělat NIC? Vždyť vše je v pohybu, nejen atomy hmoty, ale i naše myšlenky, energie...
Kdyby však v prostoru vedle mne toto NIC nebylo , nemohla bych se tam přemístit, proto nyní toto NIC potřebuji a je tedy pro mě důležité. Takže NIC má zřejmě prostorový význam...
Anebo je zcela prostě popřením toho, co někde existuje? Na to odpoví nejspíše filozofie, protože NIC je filozofická kategorie, kterou se zabývaly celé generace myslitelů, má tedy i různé interpretace, do kterých se nyní raději nebudeme pouštět…
NIC je docela zajímavý jev v jazykovém vyjádření - jakožto jazykový prostředek je totiž v první řadě popřením všeho kladného: něco - nic, někdo - nikdo, někde - nikde, ano-ne…. Český jazyk (společně s některými dalšími slovanskými jazyky) je specifický kromě jiného tím, že v něm lze popírat i to, co už je jednou nebo i dvakrát popřené, jakje patrné z některých následujících vět typických pro český i slovenský jazyk, což ale v západních jazycích - NĚMČINA, ANGLIČTINA - není možné: Nemám nic. Nedám ti nic. Nikdo nic neví. Nic není nemožné...
Co tato duplicitní "ne-" znamenají? Totéž co minus-minus v matematice? Ne, naopak - jasné NIC! Kdežto dotyční západní cizinci říkají: mám nic, říkám nic, resp. nemám něco, neříkám něco… A vyjádřete anglicky nebo německy větu "nikdo nic neví" bez porušení mluvnických pravidel ( v případě vazby "nic není nemožné" je to snazší... )!
Zajisté toto není jediná jazyková situace, kdy si v duchu říkám:
"Cizinče, ty, který se učíš český jazyk, vyznej se v tom všem! Nezávidím ti!"
Obdivuji ty, kteří se přesto česky naučí a mluví bez větších prohřešků vůči češtině...
A ještě trochu té zmiňované algebry.
Když totiž tento jazykový jev dvojí či trojí negace převedeme na matematická znaménka, kdy minus x minus znamená plus, kdežto plus x minus je minus... pak si představte, jak by jejich matematické vyjádření vypadalo například u věty "nikdo nic neví" a jejím logickém výsledku... a jak by zamotaly hlavu matematikům! (???)
Samozřejmě, pokud se nechceme prohřešit vůči matematickým zákonům, nemůžeme je aplikovat na všechny z předchozích vět bez výjimky, uplatnila by se například v případě výpovědi "To nelze nevědět!", jejíž logický význam znamená pravý opak než ona duplicitní mluvnická negace!!! Její matematicky vyjádřený výsledek by totiž konstatoval, že právě to "musíme vědět", tedy znaménka by byla minus/minus=plus. ... (???)
Kdybychom je ale aplikovali na větu "nemám nic", určitě bychom si nemuseli stěžovat na nedostatek..., že ne?
Ale už se mi z toho motá hlava…
A tak už raději nepíšu dál… (namísto "nepíšu nic").
Ještě že jazyk není matematika … nebo nejspíše naopak?!


/PROSÍM NEVKLÁDEJTE DO KOMENTÁŘŮ ŽÁDNÉ ANKETY ANI JINÉ FORMY PROPAGACE VLASTNÍCH BLOGŮ. DĚKUJI ZA POCHOPENÍ./
ILUSTRAČNÍ OBRÁZKY POUŽITY Z "GOOGLE.CZ".
 

1 člověk ohodnotil tento článek.

Komentáře

1 Týna Týna | Web | 24. dubna 2011 v 18:22 | Reagovat

Ahoj navštiv můj blog (nemusíš) ale nezabere ti to ani 8 vetřin :))
¨
http://thetyna.blog.cz/

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama