ŽIVOT SMRTÍ NEKONČÍ...

MALÁ MATURITA

22. května 2011 v 12:32 | Klevka |  TÉMA TÝDNE
MATURITA VE 14?

Patřím k těm, kteří už od poloviny 90. let na druhé straně katedry prožívali se svými studenty trému z nově plánovaných jednotných státních maturit. Tento projekt od počátku nesl s sebou jakýsi stín nedůvěry či podezřívavosti vůči stávajícím maturitním zkouškám (a tudíž i vůči pedagogům) a "státní" maturity se staly postrachem pro všechny zúčastněné - pro studenty kvůli nejasné koncepci požadavků, pro ty ostatní to byla nejasná koncepce oprav, hodnocení (na několika úrovních) i přemíra administrativy. Nejprve se ohlašovaly v roce 1996, poté se odložily na rok 1998… První vlaštovka se však objevila až v roce 1999 v podobě Sondy Maturant, za rok další…
A tak jsem při této příležitosti svým studentům vyprávěla, jak jsme s generací mých vrstevníků (tehdy to bylo ve školním roce 1955/1956) skládali komisionální závěrečné zkoušky už v 8. třídě - byly ukončením "osmileté střední školy" (předchozí měšťanky) před nástupem na nejvyšší stupeň střední školy, tehdy na nově vzniklou "jedenáctiletku" namísto gymnázia a byly obdobou pozdější maturitní zkoušky - s výjimkou písemné zkoušky. Vysvědčení toho ročníku bylo uzavřeno v prvním pololetí, poté, po ukončení řádné výuky a klasifikace všech povinných předmětů v červnu jsme měli týden volna na přípravu na 4 profilové předměty, kterými byla tehdy čeština/slovenčina, ruština, matematika a volitelný předmět. Jako u maturity - zkouška před (přísnou) zkušební komisí. Žádné zbytečné řeči, žádný stres, bylo nám sotva 14 let…
U maturity nás už nemohlo nic překvapit, leda vlastní neznalost pro zanedbání přípravy na zkoušky. A s maturitním vysvědčením jsme si tehdy odnášeli slušně rozvinuté intelektuální schopnosti, slušné ovládání jazyka (cizích jazyků zčásti), čtenářské návyky, naučili jsme se pracovat také se studijní literaturou a samostatně studovat, prakticky používat získané poznatky (na násobilku jsme nepotřebovali žádné kalkulačky, slohové práce a referáty, později seminární i diplomové a jiné práce jsme zpracovávali samostatně…, žádný internet a znalosti cizích jazyků jsme doháněli vlastním drilem).
...poslouchali sice se zaujetím, ale s nevěřícnými pohledy...
Že naše vzdělanost byla tehdy na solidní úrovni, o tom svědčí následující generace, které jsme vychovali a které dnes (nebo jejich děti) sklízí plody toho, co od nás dostaly (zadarmo)…
Je jasné, že obsah učiva (resp. náplň zkoušek) byl přiměřený sumě dobových poznatků a společenským požadavkům na úroveň vzdělanosti stejně, jako ty dnešní odpovídají současným poznatkům, požadavkům a vzdělanostní úrovni společnosti.
Co tedy má za cíl nová koncepce maturit? Pozvednutí úrovně vzdělanosti?
Zajisté leckoho v této souvislosti napadnou aféry poslední doby (docela stačí ty některé zveřejněné), kdy se lidé na postech vyšších i vysokých státních zaměstnanců a politiků (mimochodem na postech ovlivňujících směřování celé společnosti a tudíž její morálku jako takovou!) snažili získat vysokoškolské diplomy a akademické tituly nekorektní cestou… i stesky vysokoškolských učitelů na spousty opsaných nejen seminárních a diplomových prací, ale i těch rigorózních …
A když se nyní podíváme na prozatím zveřejněné výsledky letošních maturitních zkoušek, napadá mne jediná otázka:
proč se za tolik let musela vyplýtvat nehorázná suma peněz na něco, co nijak neposouvá právě tu úroveň vzdělanosti na vyšší úroveň!!!
Není to tím, že snad autoři tohoto projektu, na kterém pracují dvě desítky let, právě na sobě cítí ty nedostatky…?
Anebo to bude tím, že ve školních osnovách dosud stále chybí předmět zvaný ETIKA, který by se vyučoval povinně na všech školách???
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama